28.04.2016 |
Cześć.
Dzisiaj mamy dla was trochę więcej treści. Spróbuję opisać jak to jest w
rzeczywistości z lataniem nad Krakowem, a wcale nie jest tak prosto jakby się
to mogło wydawać! Żeby zrobić zdjęcia na terenie Krakowa potrzebowaliśmy aż
czterech pozwoleń!
Zacznijmy
od początku…
Kraków
jest miastem o liczbie mieszkańców powyżej 25 tys. co oznacza, iż przestrzeń
powietrzna nad naszym miastem objęta jest strefą „R” czyli strefą ograniczoną.
Dodatkowo znaczna część Krakowa leży w granicach strefy CTR EPKK, czyli w
strefie kontrolowanej lotniska w Balicach. W związku z tym nawet dla lotów
NIEKOMERCYJNYCH (czyli nawet dla zabawy w parku osiedlowym) KONIECZNE jest
uzyskanie następujących dokumentów:
1. Pozwolenie na loty w strefie R od
prezydenta miasta Krakowa.
Kierujemy
się na stronę internetową Wydziału Bezpieczeństwa Zarządzania Kryzysowego w UM Kraków. (klik) Nie ma oficjalnego wniosku na
uzyskanie zgody na loty dronem, należy więc wysłać maila, w którym ogólnie
opisujemy gdzie będziemy latać i kiedy i
czekamy kilka dni na odpowiedź od pana J. Otrzymane pozwolenie jest ważne przez
trzy miesiące.
2. Pozwolenie na loty w strefie R od
Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Na
stronie internetowej ULC znajdziemy wzór formularza z gotowymi rubrykami do
wypełnienia. (klik)
Tym razem są już to dużo bardziej szczegółowe informacje – dokładna lokalizacja
miejsc, w których chcemy latać – najlepiej podane współrzędne, jakim sprzętem
będziemy latać, do jakiej wysokości i na jaki okres potrzebujemy pozwolenia.
Maksymalny okres, na jaki może zostać wydana zgoda to jeden miesiąc. Po
wysłaniu maila z wnioskiem należy poczekać kilka dni roboczych – około 4-5 na
odpowiedź.
3. Pozwolenie na loty w strefie
kontrolowanej lotniska CTR od PAŻP.
W
tym przypadku wzór formularza również znajdziemy na stronie internetowej PAŻPu
(klik). Podobnie jak we wcześniejszym
wniosku, udzielamy wszystkich szczegółowych informacji o które nas poproszą i
wysyłamy wniosek mailem. Odpowiedź zazwyczaj uzyskujemy do 24 godzin.
4. Pozwolenie na lot w strefie
kontrolowanej lotniska w Balicach.
Jeśli
już dysponujemy wszystkimi trzema pozwoleniami, nie pada deszcz, ani nie wieje
silny wiatr, dojechaliśmy w miejsce docelowe i za moment wzniesiemy się w górę
musimy pamiętać o telefonie do kontrolera na wieży w balicach na 10min przed
lotem. Prosimy wtedy o ostateczne pozwolenie na lot w danym miejscu i czasie.
Zazwyczaj sympatyczny głos z słuchawki nam go udzieli. Podczas lotu powinno się
mieć przy sobie dwa telefony, ponieważ w przypadku gdy jeden się rozładuje,
nadal będziemy mogli utrzymać kontakt z wieżą, od której albo my możemy nagle
potrzebować pomocy albo która będzie do nas dzwonić z ostrzeżeniem lub zmianą
warunków lotu. Po zakończeniu lotu też musimy zadzwonić i poinformować o końcu
naszych działań.
W
przypadku lotów komercyjnych potrzebne są również:
5. Świadectwo kwalifikacji UAVO
6. Orzeczenie lotniczo – lekarskie
(które było potrzebne do uzyskania świadectwa)
7. Ubezpieczenie
A
jeśli niedługo wejdą nowe przepisy w życie wymagane będzie również ubieranie
odblaskowej kamizelki przez operatora drona. Ma to zapewnić możliwość szybszej
identyfikacji operatora.
Nadeszła
wiosna, drzewa zrobiły się zielone, świat wkoło wygląda co raz ładniej więc
zabieramy się do lotów! Wszystkie wymagane pozwolenia już uzyskaliśmy,
zakupiliśmy też kamizelki żeby być w pełni profesjonalni. Czas pooglądać Kraków
z innej perspektywy : )