sobota, 30 kwietnia 2016

czas na loty w Krakowie


28.04.2016

























Cześć. Dzisiaj mamy dla was trochę więcej treści. Spróbuję opisać jak to jest w rzeczywistości z lataniem nad Krakowem, a wcale nie jest tak prosto jakby się to mogło wydawać! Żeby zrobić zdjęcia na terenie Krakowa potrzebowaliśmy aż czterech pozwoleń!
Zacznijmy od początku…

Kraków jest miastem o liczbie mieszkańców powyżej 25 tys. co oznacza, iż przestrzeń powietrzna nad naszym miastem objęta jest strefą „R” czyli strefą ograniczoną. Dodatkowo znaczna część Krakowa leży w granicach strefy CTR EPKK, czyli w strefie kontrolowanej lotniska w Balicach. W związku z tym nawet dla lotów NIEKOMERCYJNYCH (czyli nawet dla zabawy w parku osiedlowym) KONIECZNE jest uzyskanie następujących dokumentów:

1.  Pozwolenie na loty w strefie R od prezydenta miasta Krakowa.
Kierujemy się na stronę internetową Wydziału Bezpieczeństwa  Zarządzania Kryzysowego w UM Kraków. (klik) Nie ma oficjalnego wniosku na uzyskanie zgody na loty dronem, należy więc wysłać maila, w którym ogólnie opisujemy gdzie będziemy latać i kiedy  i czekamy kilka dni na odpowiedź od pana J. Otrzymane pozwolenie jest ważne przez trzy miesiące.

2.  Pozwolenie na loty w strefie R od Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Na stronie internetowej ULC znajdziemy wzór formularza z gotowymi rubrykami do wypełnienia. (klik) Tym razem są już to dużo bardziej szczegółowe informacje – dokładna lokalizacja miejsc, w których chcemy latać – najlepiej podane współrzędne, jakim sprzętem będziemy latać, do jakiej wysokości i na jaki okres potrzebujemy pozwolenia. Maksymalny okres, na jaki może zostać wydana zgoda to jeden miesiąc. Po wysłaniu maila z wnioskiem należy poczekać kilka dni roboczych – około 4-5 na odpowiedź.

3.  Pozwolenie na loty w strefie kontrolowanej lotniska CTR od PAŻP.
W tym przypadku wzór formularza również znajdziemy na stronie internetowej PAŻPu (klik). Podobnie jak we wcześniejszym wniosku, udzielamy wszystkich szczegółowych informacji o które nas poproszą i wysyłamy wniosek mailem. Odpowiedź zazwyczaj uzyskujemy do 24 godzin.

4.  Pozwolenie na lot w strefie kontrolowanej lotniska w Balicach.
Jeśli już dysponujemy wszystkimi trzema pozwoleniami, nie pada deszcz, ani nie wieje silny wiatr, dojechaliśmy w miejsce docelowe i za moment wzniesiemy się w górę musimy pamiętać o telefonie do kontrolera na wieży w balicach na 10min przed lotem. Prosimy wtedy o ostateczne pozwolenie na lot w danym miejscu i czasie. Zazwyczaj sympatyczny głos z słuchawki nam go udzieli. Podczas lotu powinno się mieć przy sobie dwa telefony, ponieważ w przypadku gdy jeden się rozładuje, nadal będziemy mogli utrzymać kontakt z wieżą, od której albo my możemy nagle potrzebować pomocy albo która będzie do nas dzwonić z ostrzeżeniem lub zmianą warunków lotu. Po zakończeniu lotu też musimy zadzwonić i poinformować o końcu naszych działań.

W przypadku lotów komercyjnych potrzebne są również:

5.  Świadectwo kwalifikacji UAVO

6.  Orzeczenie lotniczo – lekarskie (które było potrzebne do uzyskania świadectwa)

7.  Ubezpieczenie


A jeśli niedługo wejdą nowe przepisy w życie wymagane będzie również ubieranie odblaskowej kamizelki przez operatora drona. Ma to zapewnić możliwość szybszej identyfikacji operatora.

Nadeszła wiosna, drzewa zrobiły się zielone, świat wkoło wygląda co raz ładniej więc zabieramy się do lotów! Wszystkie wymagane pozwolenia już uzyskaliśmy, zakupiliśmy też kamizelki żeby być w pełni profesjonalni. Czas pooglądać Kraków z innej perspektywy : )