poniedziałek, 4 lipca 2016

czas na przygotowanie Phantom'a do lotu


01.07.2016


















Cześć. Dzisiaj trochę więcej praktycznych informacji. Postanowiliśmy stworzyć krótki przewodnik opisujący kolejne kroki przygotowania naszego drona do lotu. Większość informacji dotyczy każdego statku bezzałogowego, są jednak i takie, które mają zastosowanie tylko w przypadku sprzętu DJI. Mamy nadzieję, że każdy znajdzie tu interesujące go informacje.

Przed wyjściem w  teren:

1. zgłoszenie lotu do odpowiednich służb

2. sprawdzenie pogody (dobra pogoda do lotów to taka kiedy nie występują żadne opady, nie ma silnego wiatru ani dużych upałów oraz nie przewidywane są burze słoneczne)

W terenie:

3. przeprowadzenie krótkiego wywiadu terenowego. czy w pobliżu występują jakieś przeszkody lub budynki? czy na danym obszarze przebywają ludzie? czy nie występują urządzenia zakłócające przepływ sygnału gps? w jakim miejscu najlepiej wystartować?



4. upewnienie się, że dron jest w pełni sprawny do lotów. czy nie brakuje nam żadnych elementów niezbędnych do lotu? czy nie występują żadne uszkodzenia mechaniczne takie jak pęknięcia na obudowie? czy śmigła nie są wyszczerbione? czy silniki działają sprawnie?



5. usunięcie osłony gimbala i zamocowanie baterii.



6. włączenie aparatury. połączenie tableta/telefonu z kontrolerem. urządzenia należy włączać w kolejności: aplikacja DJI Go (lub Litchi lub innej), nadajnik, statek bezzałogowy. Należy się upewnić czy wszystkie baterie są w pełni naładowane, co zapewni maksymalny czas lotu i spokój operatora, gdy dron jest w powietrzu. (nie da się jednak przewidzieć nietypowych sytuacji, np. w zimie mieliśmy sytuacje, kiedy musieliśmy natychmiast lądować, ponieważ pod wpływem ujemnej temperatury tablet w kilka minut całkowicie się rozładował). Sprzęt włączamy znajdując się niedaleko bezzałogowego statku powietrznego.



w słoneczne dni warto skorzystać z osłony na tablet. osłania go ona od słońca i umożliwia komfortowe obserwowanie obrazu oraz komunikatów  generowanych przez aplikację do sterowania dronem.



7. kalibracja kompasu. dobrym nawykiem jest wykonywanie kalibracji przed każdym startem. obowiązkowo należy ją wykonać, jeśli ostatnia kalibracja była w znacznej odległości od miejsca aktualnego lotu (kilkadziesiąt kilometrów) lub od ostatniego lotu minęło sporo czasu. Podczas procesu kalibracji w pobliżu nie powinny się znajdywać duże metalowe obiekty, linie energetyczne. Posiadanie w kieszeni telefonu czy kluczyków do auta również może zakłócić proces kalibracji.
Kalibracja polega na wykonaniu obrotu drona o 360 stopni - najpierw w pozycji poziomej, następnie w pionowej.






8. zamontowanie śmigieł. śmigła z czarną nakrętką należy zamocować na wirniki z czarnym gwintem i dokręcić odwrotnie do ruchu wskazówek zegara. śmigła z szarą nakrętką należy zamocować na wirnika ze srebrnym gwintem i dokręcić zgodnie z ruchem wskazówek zegara. po zamontowaniu warto upewnić się jeszcze raz, czy wszystkie śmigła są na pewno dobrze dokręcone.




9. przygotowanie się do startu. sprawdzenie czy karta SD jest umieszczona w dronie, ustawienie odpowiednich parametrów zdjęć i filmów (jeśli latamy w celu filmowania i fotografowania warto przed lotem wybrać optymalne ustawienia, żeby nie tracić cennych minut w powietrzu). musimy się również upewnić, że podczas startu nikt nie podejdzie do drona (szczególnie uwaga na małe biegające dzieciaczki). należy wybrać też odpowiedni tryb lotu. zaleca się stosowanie trybu P, a więc ze wspomaganiem GPS. zapewni to pewniejszy i stabilniejszy lot, a co za tym idzie, również bezpieczniejszy.

10. uzbrojenie silników i start. gdy urządzenie ustali swoją lokalizację za pomocą systemu GPS aplikacja poinformuje nas, że miejsce startu zostało zapisane. kiedy jesteśmy pewni, że lot może być bezpiecznie wykonany i  wszystkie wcześniejsze kroki zostały poprawnie zrealizowane,  możemy rozpocząć najprzyjemniejszą część czyli latanie. zalecane jest odsunięcie się na odległość kilku metrów od statku latającego. uzbrojenie silników wykonuje się przez kombinację CSC (Combination Stick Command) czyli przesunięcie dwóch drążków w dół do wewnętrznej lub zewnętrznej strony. następnie należy 'podnieść' drona przesuwając lewy drążek w górę. (aplikacja DJI GO umożliwia również automatyczny start).



11. latanie. o samym lataniu bezzałogowym statkiem powietrznym można napisać całą książkę, a już na pewno kolejne wpisy na naszym blogu.





Na zakończenie lotów:

12. lądowanie. po zrealizowaniu zaplanowanych lotów należy bezpiecznie sprowadzić drona na ziemię. możemy to wykonać automatycznie (opcja w aplikacji DJI GO) lub ręcznie - delikatnie ale zdecydowanie opuścić drona na płaską powierzchnię. po wylądowaniu, silniki rozbraja się poprzez kombinację CSC lub przytrzymanie lewego drążka maksymalnie w dół. 

13. czynności po locie. po wyłączeniu baterii w dronie dobrym zwyczajem jest sprawdzenie temperatury nagrzania silników. nie mamy na myśli dokładnego pomiaru temperatury, a upewnienie się, że żaden z silników nie nagrzewa się bardziej niż pozostałe. przed zapakowaniem sprzętu należy pamiętać o założeniu osłony na gimbal.




Przed pierwszym lotem koniecznie przeczytaj instrukcję dla swojego statku powietrznego.